• 02 مهر 1403

دوازدهمین کنگره سالیانه پزشکی و پرستاری پیوند

دوازدهمین کنگره سالیانه پزشکی و پرستاری پیوند

دوازدهمین کنگره سالیانه پزشکی و پرستاری پیوند سلول‌های بنیادی خونساز در مرکز قلب تهران برگزار شد

دکتر اردشیر قوام زاده، رئیس دوازدهمین کنگره سالیانه پزشکی و پرستاری پیوند سلول های بنیادی خونساز، ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این مراسم در آستانه سی وسومین سالگرد پیوند مغز استخوان گفت: پیوند مغز استخوان در اکثر استان های کشور در حال انجام است که خود یک پیشرفت بزرگ محسوب میشود. در ادامه برنامه دکتر قاسم جانبابایی، دبیر علمی دوازدهمین کنگره سالیانه پزشکی و پرستاری پیوند سلول های بنیادی خونساز، گفت: این کنگره با هدف ارتقا و بروز رسانی دانش همکاران و انتقال تجربیات آن ها برگزار شده است و نتابج مؤثری در کمک به بیماران خواهد داشت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، پژوهشکده انکولوژی، هماتولوژی و سل تراپی، دوازدهمین کنگره سالیانه پزشکی و پرستاری پیوند سلول‌های بنیادی خونساز با محوریت بررسی چالش‌های پیوند سلول‌های بنیادی از 11 تا 13 اسفندماه 1401 در سالن همایشهای مرکز قلب تهران برگزار شد.

دکتر اردشیر قوام زاده، رئیس دوازدهمین کنگره سالیانه پزشکی و پرستاری پیوند سلول‌های بنیادی خونساز، ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این مراسم در آستانه سی وسومین سالگرد پیوند مغز استخوان گفت: پیوند مغز استخوان در اکثر استان‌های کشور در حال انجام است  که خود یک پیشرفت بزرگ محسوب میشود. او در ادامه افزود:  درمان بیماران با پیوند مغز استخوان به یک روند روتین درمانی تبدیل شده است وباید از این به بعد تمرکز خود را بر سلول درمانی و ژن درمانی معطوف نماییم.  وی همچنین تاکید نمود که راه اندازی بانک سلول در استان ها بویژه استان های پر جمعیت  بسیار حائز اهمیت است و میتوان از آن در درمان بیماران بهره مند شد.

در ادامه برنامه دکتر قاسم جانبابایی، دبیر علمی دوازدهمین کنگره سالیانه پزشکی و پرستاری پیوند سلول‌های بنیادی خونساز، گفت: این کنگره با هدف ارتقا و بروز رسانی دانش همکاران و انتقال تجربیات آن‌ها برگزار شده است و نتابج مؤثری در کمک به بیماران خواهد داشت. وی همچنین وجه تمایز کنگره امسال با کنگره سالهای قبل را  پرداختن به بحث  اخلاق پزشکی و اقتصاد سلامت در پیوند مغز استخوان و سلول‌های بنیادی برشمرد‌ .

در پایان، دکتر حسین قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ،گفت: پیشرفت‌های مختلف ایجاد شده بویژه در بعد سلامت مایه افتخار است و دراین میان حوزه خون و آنکولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران عملکرد بسیار موفقی را در کارنامه علمی خود ثبت نموده است.

این کنگره با پنل اخلاق به ریاست دکتر محمد واعظی، رئیس پژوهشکده انکولوژی، هماتولوژی و سل تراپی ، با طرح مصادیق مربوط به چالشهای اخلاقی پیوند و سلول درمانی کار خود را آغاز نمود. و در ادامه با نشستهایی در قالب سخنرانی و پنل حول محورهای پیوند در لوسمی‌های حاد ، سلول درمانی، پیوند در بیماریهای غیر لوسمی،  پیوند در بیماران با اختلالات لنفوپرولیفراتیو ، ضرورت های توسعه خدمات آزمایشگاهی در پیوند ، مدیریت اقتصاد در پیوند و سلول درمانی، پیشگیری و درمان GVHD، عوارض ناشی از پیوند سلولهای بنیادی در طی سه روز متوالی با حضور جمعی از اساتید و متخصصان داخلی و برخی از چهره های بین المللی به کار خود ادامه داد. همزمان با کنگره پزشکی، همایش پرستاری نیز با حضور متخصصان و پیشکسوتان این رشته حول محورهای تغذیه و ورزش، کنترل عفونت و ایمنی، مراقبت دارویی، مراقبت تیمی از بیماران پیوندی، ایمنی پرسنل شاغل در بخشهای پیوند و  مراقبتهای تسکینی بر اساس گاید لاین های  نوین مراقبتی برگزار شد.

همچنین نمایشگاهی از دستاوردهای کشور در زمینه توسعه خدمات سلول‌های بنیادی و نیز داروها و تجهیزات مورد استفاده در سلول درمانی سرطان در حاشیه این کنگره برگزار شد.