• 02 مهر 1403

بازدید معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

بازدید معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از بیمارستان شریعتی

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از آمادگی این وزارتخانه برای کمک به انجام طرح های پژوهشی در راستای مرجعیت علمی بیمارستان شریعتی خبر داد.

در این نشست که با حضور دکتر پناهی ، معاون تحقیقات وفناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران ، دکتر جمشیدی، رئیس بیمارستان ، دکتر سروری، معاون پژوهشی بیمارستان، و روسای مرکز تحقیقات پزشکی هسته ای و پژوهشکده انکولوژی، هماتولوژی و سل تراپی برگزار شد، دکتر جمشیدی ضمن عرض خیر مقدم خدمت مدعوین و حاضرین در جلسه به قدمت 50 ساله بیمارستان شریعتی اشاره نمود و افزود این بیمارستان با 7 مرکز تحقیقاتی، 2 پژوهشکده و 1 پژوهشگاه وابسته بستر مناسبی برای فعالیت قطبهای علمی در سطوح مختلف میباشد.

در این نشست که با حضور دکتر پناهی ، معاون تحقیقات وفناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران ، دکتر جمشیدی، رئیس بیمارستان ، دکتر سروری، معاون پژوهشی بیمارستان، و روسای مرکز تحقیقات  پزشکی  هسته ای و پژوهشکده انکولوژی، هماتولوژی و سل تراپی برگزار  شد، دکتر جمشیدی ضمن عرض خیر مقدم خدمت مدعوین و حاضرین در جلسه به قدمت 50 ساله بیمارستان شریعتی اشاره نمود و افزود این بیمارستان با 7 مرکز تحقیقاتی، 2 پژوهشکده و 1 پژوهشگاه وابسته بستر مناسبی برای فعالیت قطبهای علمی در سطوح مختلف میباشد. در ادامه دکتر سروری گزارش مختصری ا ز مجموعه پژوهشی بیمارستان  ارائه داد وبیان داشت که این بیمارستان خدمات منحصر به فردی را به بیماران در سطح کشور و نیز در سطح بین الملل عرضه میدارد . سپس دکتر بیکی، رییس مرکز تحقیقات پزشکی هسته ای، ضمن معرفی اجمالی مرکز، دستاوردهای  علمی این مرکز  را برشمرد که از عمده ترین آنها میتوان به تولید رادیو داروها در کشور و صادر نمودن آن به 19 کشور دنیا از طرف آژانش اشاره نمود. در ادامه دکتر قناعتی ، رئیس  دانشگاه علوم پزشکی تهران، نیز به راه اندازی پارک فناوری دانشگاه تهران  با هدف جذب سرمایه و درآمدزایی برای کشور اشاره نمود  و از معاون فناوری و تحقیقات وزارت بهداشت خواست تا با مساعدت خود موجبات رشد کمی و کیفی مراکز تحقیقاتی را فراهم آورد.

سپس دکتر محمد واعظی، رئیس پژوهشکده انکولوژی، هماتولوژی و سل تراپی، به ارائه توضیح اجمالی و جامع از تاریخچه ، نحوه شکل گیری هسته اولیه آن، ساختار ، نیروی انسانی ، اهداف و ماموریتهای خاص  پژوهشکده پرداخت وگفت: در حال حاضر این پژوهشکده نوپا با 18  هیئت علمی مشغول به فعالیت است و سعی ما در این یک سال بر آن بوده  که 3 مرکز تحقیقات وابسته به این پژوهشکده را به سرعت نظام مند نموده، و برای هریک کمیته های پژوهشی، رسالت، شرح وظایف ،  چشم انداز، اولویت ها و ساختار مربوطه را تعریف نماییم.  وی در ادامه با تاکید بر فعالیت های بالینی، پژوهشی و درمانی در کنار یکدیگر تصریح کرد  که فعالیتهای پژوهشی در این پژوهشکده در خدمت درمان بیماران است. رئیس پژوهشکده همچنین  اظهار داشت که کلینیک درمانی مستقر در این مرکز در دو شیفت صبح و عصر دایر است و در حال حاضر برای افزایش و بازسازی فضای فیزیکی به منظور رفع عدم همخوانی گنجایش کلینیک با تعداد مراجعه کنندگان و نیز راه اندازی کلینیک کاردیوانکولوژی در آینده نزدیک اقدامات موثری انجام شده است. وی همچنین از راه اندازی بخش جدید شیمی درمانی در ساختمان امید بیمارستان شریعتی  با هدف ارائه بهتر خدمات خبر داد . دکتر واعظی در ادامه به معرفی آزمایشگاه و بانک اهدائ سلول از دهندگان غیر خویشاوند پرداخت و افزود که خدمات این آزمایشگاه مرجع در سطح کشور منحصر به فرد میباشد و تاکید نمود که به منظور ذخیره ارز باید فعالیت بانک‌های اهداکننده غیر خویشاوند در سطح کشور گسترش یابد.  او همچنین به موانع موجود برای برگشت ارز بابت اهدای سلول و پیگیریهای صورت گرفته جهت رفع موانع  اشاره کرد .وی در قسمت دیگری از صحبتهای خود به انجام مطالعات سل تراپی در حوزه بالینی در اتاق تمیز  ونیز تلاشهای مستمر جهت رفع خلا ناشی از بکارگیری آن در حوزه درمان اشاره نمود  و راه اندازی کلینیک فارماکو تراپی را با هدف رسیدن به نتایج مطلوب درمانی از دیگر دستاورهای این پژوهشکده خواند.وی همچنین انجام کارهای پژوهشی در قالب کلینیکال ترایالها با هدف ترجمان به کار بالینی را از دیگراولویتهای پژوهشکده برشمرد و در عین حال تامین اعتبار لازم برای انجام این نوع فعالیتها را از دغدغه های اصلی مرکز خواند . او سپس افزود فصلنامه انگلیسی زبان IJHOSCR   نیز که در پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس و پابمد نمایه شده است توسط این پژوهشکده منتشر میشود .  

دکتر واعظی در ادامه به انعقاد تفاهم نامه های مشترک علمی -آموزشی با سایر سازمانها از جمله پژوهشگاه رویان ، پژوهشکده سرطان معتمد، بنیاد برکت، انستیتو پاستور و دانشکده فناوریهای نوین با هدف بهره برداری از ظرفیت های پژوهشی، فناورانه و درمانی طرفین در اجرای پروژه های پژوهشی مشترک در حوزه درمان های نوین سرطان با بهره گیری از زیرساختهای موجود در این پژوهشکده ها اشاره نمود و مذاکرات اولیه با بنیاد برکت به منظور استفاده از فناوری mRNA در تومور واکسینها ،  انعقاد تفاهم نامه با پژوهشکده معتمد مبنی بر استفاده از سلو لهای بنیادی در درمان آرتروز زانو  و نیز آماده سازی جندین پروپوزال  مشترک با رویان در زمینه CAR-T Cell  را ازجمله اقدامات موثر در جهت دستیابی به اهداف مورد نظر دانست. دکتر واعظی در ادامه به برگزاری کنکره بین المللی پیوند در اسفند ماه،  سمینارهای مجازی در مورد سرطانهای تو پر با اساتید عمدتا ایرانی خارج از کشور، سمینار بومی سازی گایدلاین ALL  و جلسات پرو توکول نویسی اشاره نمود و از معاون تحقیقات وفناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، دکتر پناهی، درخواست نمود تا با ایجاد هماهنگی میان معاونت درمان و معاونت پژوهشی وزارتخانه اعتبار لازم برای این امر در اختیار پژوهشکده های علمی قرار گیرد. رئیس پژوهشکده همچنین از حمایتهای صورت گرفته جهت تامین دستگاه گاماسل ، احداثcytotoxic drug cleanroom    و نیز افتتاح رسمی سالن شورا در ایام مبارک دهه فجر خبر داد. وی در بخش پایانی صحبتهای خود  خواستار تعرفه گذاری مناسب برای قیمت تمام شده پیوند، ارائه تسهیلات لازم به منظور جذب سرمایه، راه اندازی بانکهای اطلاعاتی، تاسیس بیو بانک درمانی و تومور بیوبانک تحقیقاتی، بهبود کمی و کیفی اتاق تمیز ، بهره گیری از هوش مصنوعی  و  اجرای سیاستهای سلامت شد.

در ادامه این نشست ، دکتر پناهی از شناسایی تهدیدهای حوزه سلامت جهت نیل به مرجعیت علمی ابراز خرسندی نمود و اظهار امیدواری کرد تا با بهره گیری از سیاست های کلان وزارت بهداشت که میتنی بر سرعت تولید علم، ترجمان دانش، اقتصاد دانش بنیان ، دیپلماسی علمی ، همتا پروری، حفظ دانش بدست آمده و استفاده از دانش نوین در درمان بیماران میباشد گامهای هماهنگی در زمینه ارائه خدمات برداشت.

در پایان دکتر جمشیدی با اشاره به بازنشستگی تعدادی از اعضای هیئت علمی در سالهای اخیر خواهان توجه بیشتر وزارتخانه به دانشگاههای مادر در جذب نخبگان و فارغ اتحصیلان این مراکز شد.

پس از اتمام نشست ، دکتر پناهی به همراه حاضرین در جلسه از مراکز تحقیقاتی پزشکی هسته ای، روماتولوژی و پژوهشکده انکولوژی، هماتولوژی و سل تراپی بازدید نمودند و برای تخصیص اعتبارات از محل پژوهشهای یک درصد به شرط داوری و تصویب  قول مساعد دادند.

تهیه خبر: نوشین نعیمی